mandag den 1. december 2008

Tiida'en på tur

Da Jan og jeg sad hjemme i DK og planlagde detaljerne omkring Dubai, så kom vi helt automatisk ind på emnet biler. Biler er fantastisk billige i Dubai, ex. kan en 2-3 år gammel Porsche erhverves for under 150.000 DKK, så der var vel ikke noget at sige til, at vi nu begge mente, at drømmebilen var inden for rækkevidde.

Back to reality… I Dubai kan man ikke købe bil før man har sit residency, sit residency skal man få gennem sit arbejde, men først når man har en trade license, sin trade license kan man først få, når man har en fysisk adresse, og jeg kunne fortsætte… som nævnt tidligere indeholder denne proces op til flere catch-22’s. Så det der med at købe en fed bil kan Jan og jeg godt skyde en hvid pil efter.

Løsningen er så naturligvis at leje en bil. Af en eller anden årsag kan man kun leje grimme biler, der koster ca. det samme i lejepris som derhjemme (er det bare mig eller virker det underligt!?). Konklusionen på dette er at jeg kører rundt i en såkaldt Nissan Tiida med herlig sandfarvet kabine. Tiida er en model der af forklarlige årsager aldrig rigtigt er blevet markedsført på det danske marked. Min model var godt smadret, da jeg fik den fra Avis, og det pyntede ikke på den, at et engelsk kvindemenneske valgte at knalde ind i mig, mens jeg sagesløst holdt for rødt. I øvrigt en fantastisk historie – da hun ikke havde noget kørekort stod hun til udvisning fra Dubai for denne forseelse… Anyways – jeg får kørt nogle kilometer i min Tiida, og den klarer det faktisk i fint.

I Tirsdags var Tiida’en dog for alvor kommet på tur. Jan og jeg var til konference i Abu Dhabi (ca. 1,5 time væk). Konferencen sluttede med en gallamiddag, som vi egentligt havde besluttet os for at droppe, da vi jo havde et par timers kørsel foran os. Vi beslutter os dog alligevel for at tage med. Og sikke en fest… gallamiddagen afholdes på noget der hedder Emirates Palace. Et gammel Sheik Palads som de nu har lavet til Abu Dhabis fineste hotel. Et monstrum af en bygning – flere steder med 20-30 meter til loftet. Jeg har aldrig set noget lignende. Festen for de ca. 1000 mennesker bliver afholdt ved pool området, og for at vise vej til området har de hyret de første 20 modeller til at vise vej (levende skilte!!). Da vi så ankommer til festen har de fået oplyst hele hotellet udefra, lyst det hele op med fakler alt imens en violinist står i en plastisk boble (!) og spiller til funky dance tunes. Sådan kørte hele aftenen videre afsluttende med at 12 mands stort orkester spillede 70’er og 80’er klassikere… det må man give dem. Det var ’fornuftigt’ skruet sammen…

Men aftenens klart sjoveste episode indtraf ved festens start. I Dubai er Valet parkering meget udbredt (dvs. man giver nøglerne i receptionen og så parkerer de bilen for en). Jeg ser som regel ingen anledning til at vise min bil frem mere end højst nødvendigt, så det prøver jeg så vidt muligt at undgå… Ved parkering foran dette ekstreme luksus hotel ender jeg af uransagelige årsager i ’valet parking’ køen – fuldstændig og aldeles omgivet af Ferrari’er, Lamborghinis, Bentleys og Rolls Royces…Det var ganske enkelt ’priceless’ at rækker receptionisten nøglen til Tiida’en. Heldigvis fik vi det foreviget….

Indgangen til Emirates Palace Hotel

'Klodshans' ankommer


'Klodshans' parkerer








1 kommentar:

hms sagde ...

Billederne er lidt grynede... Er det dig selv eller Stein Bagger man kan se!? :)